دست از راحت طلبی برداريد. فقط زماني پيشرفت خواهی کرد که با سختيها و مشکلات مقابله کنيد
کاربر گرامی ، لطفا با یکی از مرورگرهای زیر از سایت بازدید کنید تا بهتر بتوانید از تمامی مطالب استفاده نمایید

گرایشهای مدیریت

  • دسته: تحقیق،جزوه،پروژه »


    http://www.samenblog.com/uploads/z/zeynal/165896.jpg




    مدیریت بازرگانی

    هدف از این رشته عبارت است از : آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان های بازرگانی ، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت ، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هریک از این مسائل مبتنی به مدیریت ، جمع آوری و تجزیه تحلیل اطلاعات مربوط به هریک از این مسائل ، ارزیابی راه حل های مختلف در مورد هر مساله و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات متخذه.
    این گرایش از قدیمی ترین گرایش های مدیریت است که کار خود را در سال 1333 به موجب عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمان های دولتی و خصوصی ، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی از اساتید آمریکایی آغاز کرد. سپس این رشته در مقاطع و گرایش های مختلف و در دانشگاه های گوناگون کشور گسترش یا فته و هم اینک در اکثر دانشگاه های دولتی ، آزاد و پیام نور ارائه می گردد.
    جمع تعداد واحدهای درسی این رشته 32 واحد بوده و 4 واحد از آن مربوط به پایان نامه می باشد. تمامی درس های این گرایش دو واحدی بوده و دانشجو باید 14 درس دانشگاهی را بگذراند. از مجموع درس های این رشته 4 واحد در س مدیریت پیشرفته ، 4 واحد تحلیل آماری و تحقیق در عملیات و مابقی آن دروس اختصاصی انی رشته در زمینه آشنایی با تجارت کسب و کار ،مباحث استراتژیک سازمان و مدیریت بازار می باشند.
    فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار ، مباحث تدوین استراتژی های سازمانی ، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آنها ، شناخت فرآیندهای فروش ، بازاریابی و خدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحدهای بازرگانی سازمان ها را داشته و نسبت به سایر گرایش های مدیریت با توجه به نبود رشته ایی جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردارند. ضمن اینکه دانشجویان این رشته با توجه به شناخت کافی از کسب و کار ، و نحوه ایجاد تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حیطه کارآفرینی و تشکیل کسب و کار جدید دارند . بعبارت دیگر ، یک دانشجوی مدیریت بازرگانی به عنوان یک مدیر تجاری تحصیل کرده، می تواند امور تجاری را تفکیک کرده و اداره کند و به یاری قدرت خلاقانه ی خویش در ایجاد بازار جدید ، ارائه خدمات متنوع و تازه و ابداع روش های جدید در عرضه و توزیع ، کارآفرین باشد.
    فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمان های بازرگانی ، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می روداین فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانندمسولیت های بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند . علاوه بر این ، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی تحقیقاتی که امروزه در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است ، مشغول بکار شوند.


    این رشته دارای گرایش های مختلفی می باشد که عبارتند از :


    1. بازاریابی

    " در بازار و رقابت بدون مرز آینده – که به سرعت در حال ورود به آنیم- بازاریابی یک ضرورت مسلم برای همه کشورها و شرکت ها است. در واقع انسانها ، سازمان ها و جوامع گوناگون برای ادامه حیات خود نیازمند بازارشناسی ، بازار سازی و بازارداری هستند. اما هریک از این امور بدون مدیریت اصولی و علمی نمی تواند مفید واقع گردد..."
    در بازار سنتی یک دو دهه قبل ، تولید به معنای فروش بود . زیرا بازار، انحصاری و عرضه هموراه کمتر از تقاضا بود . امه در دهه هشتاد شاید بیش از هر شغل دیگری، نیاز به نیروهای کارآزموده در زمینه بازاریابی احساس می شود تا شرکت ها به یاری آنها بتوانند بحران فروش خود را حل کنند و در بازار رقابتی سهم خود را به دست آورند.
    این گرایش با تاکید بر مباحثی همچون تحلیل رفتار مصرف کننده ، تحقیقات بازاریابی و بازاریابی صنعتی به دنبال افزایش توانایی دانشجو برای کار د موسسات خصوصی و دولتی داخلی بعنوان مدیر فروش و بازاریابی ، تحقیقات بازار و ... می باشد.
    یک فارغ التحصیل مدیریت بازاریابی باید بتواند برای کالاهای موجود ، بازار جدیدی پیدا کرده یا روش مطلوب توزیع را طراحی کند.


    2. بازرگانی بین الملل

    دانشجویان این گرایش ضمن آشنایی با سازمان های پولی و مالی بین الملل و حقوق بازرگانی بین الملل عموما در امور مربوط به صادرات و واردات مشغول به کار می شوند. برای موفقیت در کسب و کار در حیطه این گرایش ، لازم است سطح زبان انگلیسی داوطلبان این گرایش بخصوص در مکالمه و مکاتبات بازرگانی خارجی بالا باشد.


    3. تحول سازمانی

    دنیای امروز، دنیای آشوب و بی نظمی است . مدیران در چنین موقعیتی باید با آگاهی و تشخیص مطلوب ، سازمان های خود را جهت سازگاری پویا ، دستخوش تغییر و توسعه در زمینه های خط مشی ، ساختار ، فناوری و رفتار قرار دهند . بنابراین ، ضرورت تغییر و تحول ، سازمان ها را به مدیریت تغییر نیازمند ساخته است.
    این گرایش می کوشد با آموزش نظریه ها و فرآیند های تحول و ارتباطات سازمانی و تاکید بر موضوع رفتار سازمانی ، نیروی انسانی مورد نیاز جهت تسهیل فرآیند تغییر و تحول در سازمان ها دولتی و خصوصی را تربیت نماید.
    این گرایش در واقع یکی از گرایش های رشته مدیریت دولتی است که در برخی دانشگاه ها بصورت گرایشی از مدیریت بازرگانی ازائه گردیده است و بخصوص به فارغ التحصیلان رشته مدیریت دولتی که در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی شرکت نموده اند توصیه می شود.


    4. مدیریت مالی

    در این گرایش دانشجو ضمن آشنایی با حقوق بازرگانی و بازارهای پولی و مالی در زمینه مدیریت سرمایه گذاریها به طور تخصصی مطالبی می آموزد.
    انتظار می رود فارغ التحصیلان این گرایش بتواند در پست های مرتبط سازمانی از جمله معاونت مالی (در مفهوم جدید آن) و معاونت سرمایه گذاری و تامین مالی اعتبارات مالی در بانک ها و ارزیابی اقتصادی پروژه ها و شرکت ها سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار مشغول به کار شوند.
    توجه: رشته مدیریت مالی با رشته مدیریت بازرگانی – گرایش مالی متفاوت می باشد. در رشته مدیریت بازرگانی- گرایش مالی عمده دروس  عمومی بوده و تنها 8 واحد درس تخصصی  مربوط به گرایش مدیریت مالی وجود دارد، اما رشته مدیریت مالی عمده دروس به صورت تخصصی بر مبحث مدیریت مالی متمرکز می شود.


    5. بازرگانی داخلی

    بازرگانی داخلی به عنوان بخشی از نظامی بازرگانی وظایفی مشتمل بر تنظیم و اجرای سیاست های، خط مشی ها و مقررات بازرگانی کشور ، حفظ تعادل تولیدات داخلی و کالاهای وارده به کشور از طریق بررسی و نظارت دائم و اتخاذ تدابیر مقتضی جهت کنترل قیمت و نظارت بر توسعه و تجهیز شبکه توزیع کشور، بررسی و ایجاد هماهنگی های لازم در توزیع کالاهای مورد نیاز عمومی و برخی وظایف دیگر را بعهده دارد.
    دانشجویان این گرایش ضمن آشنایی با سازمان های پولی و مالی ایران و اقتصاد بازرگانی ایران ، جهت توسعه توانایی برای مدیریت سرمایه گذاریها نیز آموزش می بینند.


    6. مدیریت بیمه

    بیمه یکی از شاخص های توسعه در کشور های پیشرفته است ، چون هر سرمایه داری که بخواهد در کشوری سرمایه گذاری کند ، باید اطمینان داشته باشد که در صورت بروز هر گونه حادثه یا خطری ، سرمایه وی مصون خواهد بود . از همین رو در کشور ها پیشرفته از بیمه به عنوان صنعت بیمه یاد می کنند . آنها همچنین بر این اعتقادند که هر فردی نمی تواند وارد این صنعت شود بلکه باید متخصص و دانش آموخته این صنعت باشد. در نتیجه در دانشگاه های بزرگ و معتبر دنیا ، رشته بیمه به عنوان یک رشته مستقل تدریس می شود. در کشور ما نیز گرایش مدیریت بیمه در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تدریس می شود.
    دانشجوی مدیریت بیمه نحوه اداره سازمان ها بیمه و چونگی رفتار با بیمه گذارها را فرا می گیرد تا بتواند انها را به بیمه گذاری ترغیب و تشویق کند. همچنین دانشجویان درباره انواع فعالیت های بیمه و حسابداری شرکت های بیمه اطلاعات لازم را کسب کرده و چگونگی فعالیت در این زمینه را براساس پایه و مبانی مدیریتی فرا می گیرند.
    علاوه بر شرکت های بیمه دولتی و خصوصی که به متخصصان رشته مدیریت بیمه نیاز دارند ، شرکت های بازرگانی و حمل و نقل که در ارتباط با تجارت بین المللی هستند نیز فارغ التحصیلان گرایش مدیریت بیمه را جذب می کنند.


    مدیریت دولتی

    این گرایش مدیریت اولین باز در سال 1333 تحت عنوان علوم اداری د موسسه علوم اداری زیر نظر دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برگزار شد. در حال حاضر این رشته در اکثر دانشگاه ها کشور تحت عنوان مدیریت دولتی و باگرایش های مختلف در سطوح مختلف تدریس می شود.
    هدف از این رشته عبارت است از: آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها ، اداره ها و شرکت ها ی دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد روش های علمی در مدیریت. بعبارت دیگر، هدف رشته مدیریت دولتی تربیت مدیران شایسته است که بتوانند وظایف پنج گانه محوله را به نحو احسن در سازمان ها و تشکیلات دولتی کشور انجام دهند. این وظایف عبارتند از: 1- برنامه ریزی و اجرای آن 2- سازمان دهی یا تقسیم وظایف بین کارکنان یک سازمان به نحوی که با تقسیم کار بتواند مهارت پرسنل خود را در پرداختن به کارهای جزیی افزایش دهد.3- عملیات امور استخدامی یا کارگزینی کارکنان جدید 4- هدایت راهبری 5- نظارت و کنترل
    این رشته به دلیل برخورداری از گرایش ها و زیرمجموعه های گوناگون دارای بازار کار وسیعی در بخش های دولتی و خصوصی می باشد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند مشاغلی از قبیل کارشناس اداری، امور کارکنان ، تشکیلات و روش ها ، طبقه بندی مشاغل ، حقوق و دستمزد، سیستم های اطلاعاتی، برنامه ریز پرسنلی و نظایر آن و مسولیت در سمت مدیران سطوح میانی و سرپرستی واحدهای اداری و خدماتی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و شهرداریها را عهده دار شوند. همچنین این فارغ التحصیلان بعنوان مشاور ی مجری در زمینه سیاست گذاری های بخش دولتی می توانند فعالیت کنند.
    شرکت کنندگان در این دوره افزون بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت ، با کاربردهای این رشته آشنا می شوند.
    ضرورت و اهمیت این دوره در آشناسازی مدیران رده های گوناگون با نقش رشته مدیریت در سازمان ها و موارد استفاده این دانش و همچنین تربیت نیروی متخصص به عنوان رابط میان مدیران و کارمندان اداری و فنی که معمولا مسئولیت اجرایی و سرپرستی واحدها را عهده دار می شوند ، می باشد.
    تعداد واحدهای درسی این رشته در کارشناسی ارشد 32 واحد است . این رشته در سطح کارشناسی ارشد در 5 گرایش تدریس می شود که این گرایشها در 20 واحد درسی مشترک بوده و تفاوت آنها در 8 واحد درسی است.


    1. مدیریت سیستم های اطلاعاتی(MIS)

    مدیریت سیستم های اطلاعاتی در واقع کاربرد تکنولوژی اطلاعات در پشتیبانی از فعالیت های تجارت است ، چرا که تجارت روز به روز متحول می گردد و در این میان همواره افرادی با قدرت تحلیل بالا و زاویه دید و پیشینه تجاری مورد نیاز هستند تا فرآیند های تجاری را بارورتر کنند. از این رو دانش آموختگان این رشته تحصیلی نیاز دارند تا بیاموزند که چگونه نیازمندیهای اطلاعاتی یک سازمان را تحلیل کنند و سپس درصدد طراحی یک سیستم مدیریت امور مبتنی بر کامپیوتر ، در جهت رفع نیازمندیهای تحلیل شده برآیند و در نهایت پیاده سازی و فرآیند عملیاتی سازی طراحی شده را راهبری نمایند.
    رشته تحصیلی مدیریت سیستم های اطلاعاتی در واقع برای آنانی است که علاقه شدیدی به کامپیوتر و تجارت دارند. وظیفه یک متخصص MIS کمک به یک سازمان است تا بتواند از سرمایه گذاری در تجهیزات و نیروی انسانی و فرآیند های تجاری حداکثر سود را کسب کند. این فرآیند تجاری ممکن است شامل برنامه ریزی و توسعه یک سیستم کامپیوتری جدید با تعبیه و اعمال روش های نوین به منظور توانمندسازی منابع سیستم های مو جود و افزایش کاربری آنها باشد. یک از عناصر بسایر مهم در زمینه کاری یک متخصصMIS توانایی تحلیل نیازمندیها است که شامل مصاحبه با مشتریان به منظور تعیین اهداف سازمانی می باشد.این فرد فرم های مشخصات ، فلوچارت و جداول سازمانی برنامه نویسان کامپیوتری و ... غیره را تهیه میکند تا بدان وسیله بتواند امور جاری را پیگیری نموده و در جهت خطایابی و رفع مشکلات سیستم با آنها همکاری نماید. متخصصین MIS فرآیندها تست نرم افزار را مدیریت کرده و از عملکرده صحیح آن طبق الگوهای برنامه ریزی شده اطمینان حاصل می کنند. یک دانش آموخته رشته MIS بواسطه تعامل نزدیکی که با بحث مدیریت دارد، بخش قابل توجهی از مفاهیم درسی اش حول محور کار تیمی، رهبری ، مدیریت پروژه ، خدمات مشتریان و تئوری های تجاری پایه می باشد که یک مدیر حرفه ای سیستم های اطلاعاتی را از یک متخصص علوم کامپیوتر (مهندس نرم افزار) تفکیک می کند.
    در این گرایش محور قراردادن نظریه های سیستمی ، سیستمهای اطلاعاتی استراتژیک و کاربردی فناوری اطلاعات در سازمان ها به طور دقیق تر مورد بررسی قرار می گیرد.


    2. مدیریت منابع انسانی

    مقصود از مدیریت منابع انسانی سیاست ها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظیفه  مدیریت است که با جنبه هایی از فعالیت کارکنان بستگی دارد، به ویژه کارمند یابی ، آموزش به کارکنان ، ارزیابی عملکرد، دادن پاداش و ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان سازمان. در این گرایش به سیاست های ، اقدامات و سیستم هایی پرداخته می شود که رفتار، طرز فکر و عملکرد کارکنان را تحت تاثیر قرار میدهند و رویکردی استراتژیک به جذب ، توسعه ، مدیریت، ایجاد انگیزش و دست یابی به تعهد منابع کلیدی سازمان؛ یعنی افرادی که درآن یا برای آن کار می کنند، ارائه می گردد. فرآیند های سازمانی ، رهبری و مدیریت تحول سازمانی، انگیزش و بهره وری و سازمان های یادگیرنده از عمده ترین موضوعات مورد بحث  در این گرایش هستند.
    از آنجایی که در مقطع دکتری رشته مدیریت دولتی در ایران گرایشی با همین نام وجود دارد ، این گرایش از محبوبیت زیادی بین افرادی که تمایل به ادامه تحصیل در ایران دارند ، برخوردار است.


    3. تشکیلات و روشها

    در این گرایش بر طراحی و ایجاد سازمان های متناسب با عصر اطلاعات تاکید می شود.
    فارغ التحصیلان علاوه بر سایر مشاغل می توانند بطور تخصصی در دفاتر، واحدها و ادارات کل تشکیلات و روشهای سازمان ها و فارغ التحصیلان علاوه بر سایر مشاغل می توانند بطور تخصصی در دفاتر ، واحد ها و ادارات کل تشکیلات و روش های سازمان ها و وزارتخانه های دولتی مشغول بکار  شده و به اموری همچون تهیه و تدوین ساختار ستادی سازمان ها و ساخت کلی شرکت های تابعه، نظارت بر سازمان دهی و حصول اطمینان ازرعایت اصول مصوبه  و تبعیت از اهداف و خط مشی کلی و همچنین نظارت بر اجرای ضوابط و خط مشی کلی ارزیابی و طبقه بندی مشاغل و هماهنگ ساختن نتایج مشغول شوند.


    4. مدیریت تحول

    دنیای امروز ، دنیای آشوب و بی نظمی است . مدیران در چنین موقعیتی باید با آگاهی و تشخیص مطلوب ، سازمان های خود ر اجهت سازگاری پویا ، دستخوش تغییر و توسعه در زمینه هاهی خط مشی ، ساختاری ، فناوری و رفتار قراردهند. بنابراین ، ضرورت تغییر و تحول سازمان ها را به مدیریت تغییر نیازمند ساخته است.
    این گرایش می کوشد علاوه بر مباحث عمومی رشته مدیریت دولتی ، با آموزش نظریه ها و فرآیندهای تحول و ارتباطات سازمانی و تاکید بر موضوع رفتار سازمانی نیروی انسانی مورد نیاز جهت تسهیل فرآیند تغییر و تحول در سازمان های دولتی و خصوصی را تربیت نمایند.
    این گرایش در واقع یکی از گرایش های رشته مدیریت دولتی است که در برخی دانشگاه ها بصورت گرایشی از مدیریت بازرگانی نیز ارائه گردیده است.


    5. مدیریت مالی دولتی

    این گرایش با تاکید بر موضوع تصمیم گیری در مسائل مالی در سازمان های دولتی ، بودجه عمومی و بودجه شرکت های دولتی را مورد بحث قرار می دهد. بررسی عملیات و فعالیت های مربوط به چگونگی انجام هزینه ها دولت ها ، روش های جمع آوری درآمدها و نحوه اداره وجوه و منابع مالی از موارد مورد بحث در دروس تخصصی این گرایش می باشد.
    این گرایش علاوه بر فارغ التحصیلان مقطع لیسانس مدیریت دولتی برای فارغ التحصیلان رشته های حسابداری ، اقتصاد و مدیریت مالی که علاقه مند به تحصیل در رشته مدیریت دولتی هستند بسیار مناسب می باشد.


    6. مدیریت بحران ( باضرایب مدیریت دولتی)

    دانشجویان این گرایش ضمن شناخت علمی مفهوم فرضیه هایی که بحران و سوانح یا بلایای طبیعی را پدید می آوردند در دو بعد پیش و پس از وقوع ، مباحثی مانند مدیریت فوریت ها ، پیش بینی مخاطره و ارزیابی نااطمینانی و خطر ، فنون آموزش و  آگاهی رسانی ملی و مدیریت اسکان و بازسازی و برنامه های امداد با توجه به اصول فنی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، زیست محیطی و روانشناسی اجتماعی مورد بررسی و مطالعه قرار می دهند.
    این گرایش بخصوص به افرادی که مقطع تحصیلی لیسانس یا زمینه کاری انها مرتبط با برنامه ریزی شهری ، معماری ، جامعه شناسی، مدیریت ، زمین شناسی ، مهندسی محیط و مانند آنها است توصیه می شود.
    فارغ التحصیلان می توانند در سازمان مدیریت بحران کشور و ادارات کل و مراکز مدیریت بحران استان ها و شهرستان های مختلف و سایر سازمان ها و شرکتهای وابسته فعالیت نمایند.
    رشته مدیریت دولتی در سطح دکترای تخصصی نیز دارای سه گرایش سیاست گذاری (خط مشی گذاری) رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی می باشد.


    مدیریت صنعتی

    حضور یک کارشناس مدیریت صنعتی که مسئولیت نیروی انسانی را بر عهده بگیرد، در هر واحد صنعتی ضروری است تا وی بتواند با استفاده از دانش خویش ، مشارکت ، مهارت و انگیزه نیروی انسانی واحد صنعتی مورد نظر را افزایش دهد. مدیریت صنعتی دارای سه بعد اصلی فنی ، تکنیکی ، بعد مالی ، بعد رفتاری و بعد اجتماعی می باشد. در رشته مهندسی صنایع دانشجویان بیشتر به مطالعه بعد فنی و تکنیکی صنایع می پردازند اما رشته مدیریت صنعتی به دو بعد مالی و رفتاری صنایع تاکید بیشتری دارد.
    هدف از این رشته عبارت است از : آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کارخانه ها ، موسسه ها و شرکت های دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با تئوری نوین مدیریت صنعتی.
    فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در قسمت های مدیریت تولید ، اداره حفاظت فنی و قسمت کنترل کیفیت کالا مشغول بکار شوند. ضمنا توانایی فعالیت در امور مربوط به مدیریت و کنترل پروژه را دارا می باشند.
    شرکت کنندگان در این دوره ، علاوه بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت صنعتی ، با زمینه های نوین مدیریت صنعتی و جایگاه آن در عرصه عمل آشنا خواهند شد.
    این رشته در سطح کارشناسی ارشد در 3 گرایش تدریس می شود که این گرایش ها در 20 واحد درسی مشترک بوده و تفاوت آنها در 8 واحد درسی است.


    1. مدیریت تولید

    در میان گرایش های مقطع کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی ، این گرایش به مهندسی صنایع بیش از گذشته نزدیک می شود. در این گرایش با بررسی مفاهیم ، الگوها و روشهای نوین مدیریت تولید و عملیات ،  به موضوعاتی از قبیل مدیرتی تکنولوژی و انتقال تکنولوژی ، مدیریت کیفیت و بهره وری ، برنامه ریزی و کنترل تولید و مواد و موجودیها، برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات ، مطالعه کار ، زمان سنجی و ظرفیت سنجی، نحوه استقرار و چیدمان ماشین الات و تجهیزات تولید ، برنامه ریزی حمل و نقل ، مدیریت زنجیره تامین و مدیریت لجستیک و .. پرداخته می شود.


    2. تحقیق در عملیات

    این گرایش که در واقع یکی از گرایش های رشته ریاضی کاربردی می باشد، بر موضوعاتی همچون سیستم های صف، برنامه ریزی غیرخطی ، مدل سازی و شبیه سازی تاکید می کند. با توجه به تخصصی شدن مباحث مربوط به تحقیق در عملیات و همچنین لزوم مرتبط بودن پایان نامه ، توصیه می شود دانشجویانی که دارای پایه ریاضیات ضعیف هستند از انتخاب این گرایش خودداری کنند.


    3. مدیریت مالی صنعتی

    این گرایش تاکنون به صورت بسیار محدود در دانشگاههای کشور ارائه شده است و برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی مدیریت صنعتی ، حسابداری ، مدیریت مالی و ... مناسب می باشد. این گرایش با تمرکز بر موضوعات حسابداری صنعتی و مدیریت مالی را که در دوره لیسانس مدیریت صنعتی ارائه گردیده تکمیل می نماید.


    مدیریت فناوری اطلاعات

    هدف از این رشته عبارت است از : تربیت کادر متخصص جهت ایجاد پایگاه اطلاعات در سازمان که به تصمیم گیری بهتر مدیران منتهی می شود.
    این گرایش از رشته مدیریت اولین بار در سال 1380 در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
    واحدهای درسی در دانشگاه به صورت زیر می باشد:
    دروس اصلی : (24 واحد) شامل : تئوری مدیریت پیشرفته ،مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته ، تحلیل آماری ، سیستم های  اطلاعات مدیریت پیشرفته، مدیریت منابع اطلاعاتی ، تحقیق در عملیات پیشرفته ، تحلیل و طراحی سیستمهای ساختار یافته ، سیستم های مدیریت بانک های اطلاعاتی ، سیستم ها معین تصمیم گیری و خبره، فن آوری اطلاعات و پایان نامه.


    دروس تخصصی شامل 8 واحد با توجه به گرایش :

    گرایش نظام کیفیت فراگیر: مدیریت کیفیت فراگیر، مهندسی رویه های اجرایی و ابزار طراحی فرایندها، استانداردهای مدیریت کیفیت فراگیر و نقش فناوری اطلاعات در تحقق مدیریت فراگیر.
    گرایش مدیریت منابع اطلاعاتی : کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان ، مهندسی نرم افزار به کمک کامپیوتر ، روش شناسی ایجاد سیستم های اطلاعاتی و موارد عملی سیستمهای اطلاعاتی
    گرایش سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته : سیستمهای خبره، سیستمهای پشتیبان تصمیم گیری، سیستم های اطلاعاتی استراتژیک ، منطق فازی و هوش مصنوعی.
    فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت و منابع انسانی ، همچنین با فراگیری مباحث تخصصی و آشنایی با دروس کامپیوتر و IT ، امکان برقراری ارتباط با سطوح عملیاتی و هدایت موسسات تولید کننده نرم افزار یا واحد های نرم افزاری از سازمان های بزرگ را خواهند داشت. متاسفانه به دلیل نبود تجربه فارغ التحصیلان این رشته در بازار کار ، در عمل به امور کارشناسی در واحدهای تحلیل گری سیستم ها یا پشتیبانی از نرم افزارهای تولید شده گمارده می شوند و امور مدیریتی به آنها سپرده نمی شود.
    لیکن انتظار طراحان این دوره اموزشی این است که دانشجو پس از ورود به بازار کار قادر به درک تحولات نوین سازمانی ، به ویژه در سطوح برنامه ریزی راهبردی و سیاست گذاریها و شناخت بهتر عوامل مرتبط با زمینه های رقابت در محیط کسب و کار کنونی و در نهایت تقویت قابلیت های تحلیل و تصمیم گیری باشد . فارغ التحصیلان ، در زمینه درک نقش محوری فناوری اطلاعات در سازمان های خود و جنبه های مدیریتی آنها، تسلط بیشتری یافته قادر خواهند بود جنبه های بحرانی فعالیت ها در سازمان را شناسایی نموده و در جهت پیاده سازی استراتژی های متاثر از آن فعالیت نمایند. بهبود اثربخشی ارتباط بین رده های مدیریتی و کارشناسان و مشاورین فناوری اطلاعات ، از جمل سایر تاثیرات این دوره محسوب می گردد. همچنین از آنجا که گرایش نظام کیفیت فراگیر از این رشته داریای دروس تخصصی متفاوت می باشد لذا این دسته از فارغ التحصیلان علاوه بر موارد فوق شانس استخدام در واحدهای مدیریت کیفیت، سیستمها و روش های از سازمان ها را نیز خواهند داشت . از سال گذشته امکان ادامه تحصیل در این رشته در مقطع دکترا در ایران به وجود آمده و فارغ التحصیلان همچنین می توانند سایر گرایشهای مدیریت را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.در چند سال گذشته برخی فارغ التحصیلان این رشته در مقطع دکتری گرایش های مدریت سیستم یا سیاست گذاری علم و فناوری که نزدیک ترین گرایش به این رشته می باشند را انتخاب می نمودند.


    1. گرایش کیفیت نظام فراگیر

    سازمان های عصر حاضر ناگزیرند برای بقا به کیفیت محصولات و خدمات خود توجه کنند تا از این طریق بتوانند ضمن حفظ مشتریان فعلی مشتریان جدیدی را جذب  و در نتیجه درآمد خود را افزایش دهند که رسیدن به این مهم تنها از طریق اعمال مدیریت صحیح امکان پذیر است. مدیریت نیز برای ارتقا کیفیت نیازمند ابزارهای مختلف است که یکی از ابزارها پیاده سازی نظام کیفیت فراگیر است.
    در یک نگاه کلی، هدف اساسی نظام کیفیت فراگیر، درگیر کردن کلیه کارکنان سازمان از مدیریت عالی تا پایین ترین سطح سازمان برای خوشحال کردن مشتریان از طریق ارائه محصولات با کیفیت عالی ، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش است.
    در گرایش مدیریت کیفیت فراگیر ، بر افزایش توانایی دانشجویان برای طراحی ، انتخاب تکنولوژی و فرآیندهای مناسب تولید ، آموزش کیفیت ، مشارکت بیشتر کارکنان ، توجه به نیازهای مشتریان و لزوم اندازه گیری کار تاکید می شود.
    این گرایش در میان گرایش های رشته مدیریت فناوری اطلاعات نزدیکی بیشتری به رشته های مدیریت صنعتی و بازرگانی دارد و در نتیجه بیشتر به فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی مدیریت صنعتی و بازرگانی یا رشته های فنی نظیر مهندسی صنایع توسعه می شود.


    2. گرایش مدیریت منابع اطلاعاتی

    هدف از مدیریت منابع اطلاعاتی ، به کارگیری مراحل و مهارت های مدیریتی مناسب و استفاده از ابزارها و فناوری مناسب در فرآیند تولید، فراهم آوری ، سازمان دهی، پردازش ، اشاعه و استفاده از منابع اطلاعاتی درون و برون سازمانی به عنوان عاملی مهم در راستای دستیابی به اهداف و مقاصد سازمانی است.
    در این گرایش تمرکز بر روش های مختلف توسعه سیستم های اطلاعاتی و کاربرد فناوردی اطلاعات در سازمان با تاکید بر روشهای مدیریت پایگاه داده ها ، ابعاد انسانی کنترل و فناوری اطلاعات ، نحوه پشتیبانی فناوری اطلاعات  از مدیریت دانش و گسترش ارتباطات مبتنی بر کامپیوتر است.


    3. گرایش سیستم های اطلاعاتی پیشرفته

    هدف از این گرایش ، آشنایی و توانایی توسعه انواع مختلف سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته نظیر سیستم های خبره ، سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری، سیستم های اطلاعاتی استراتژیک و ... در راستای کمک به متخصصان انسانی و یا جایگزینی جزیی آنان در زمینه های محدود تخصصی می باشد.
    دانش آموختگان این گرایش با بکارگیری سیستم های مناسب ، اطلاعات مورد نیاز مدیران ،عل الخصوص مدیران رده بالا را از بیرون سازمان جمع آوری نموده و در اختیار مدیران قرار میدهند. همچنین با بکارگیری داده های موجود در پایگاه های داده ای و با استفاده از مدلهای تصمیم گیری، اقدام به تولید راه حل هایی برای تصمیم گیری می نمایند تابتواند مدلهای تصمیم گیری پیچیده را در تصمیم گیریها به کار گرفت.


    مدیریت تکنولوژی

    هدف از این رشته عبارت است از : پرورش کادر متخصص در یکپارچه سازی علوم پایه و مهندسی و دانش وروشهای مدیریت :این رشته یک تخصص میان رشته ای می باشد که بین علوم مختلف از جمله علوم طبیعی، اجتماعی ، تجزیه صنعتی ، تئوری کسبو کار و مهندسی ارتباط برقرار می نماید.
    این رشته هم در ابعاد ملی و هم در ابعاد سازمانی و فردی می باشد و مواردی از قبیل سیاست علم و تکنولوژی ، نوآوری و تغییرات تکنولوژی ، مدیریت تحقیقات ، زیرساختار  و تغییرات تکنولوژیک ، تحقیقات و کارآفرینی تکنولوژیک و سرمایه گذاری جدید، چرخه عمر محصول و چرخه عمر فرایند، برنامه ریزی، ارزیابی و پیش بینی تکنولوژی ، آشنایی با نظام ملی نوآوری ، تکنولوژیهای نو تاثیرات آنها بر محیط زیست و موارد زیادی از این عناوین جزء دانش این رشته می باشد.
    امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته مدیریت تکنولوژی با سیاست گذاری علم و فناوری برا فارغ التحصیلان  این گرایش در داخل و خارج از کشور فراهم می باشد.


    مدیریت مالی

    این رشته تا قبل از سال 81  یکی از گرایش های مدیریت بازرگانی محسوب می شد ولی به لحاظ اهمیت جریان های مالی سازمانها و تاثیر این جریان بر روی موفقیت و سودآوری سازمانها و مباحث جدید سرمایه گذاری و غیره از سال 81 به صورت یکی از رشته ها کارشناسی ارشد مدیریت درآمد و از سال 1389 نیز مواد امتحانی و ضرایب آن در آزمون کارشناسی ارشد که قبلا با رشته مدیریت بازرگانی یکسان بود ، تغییر نموده و تخصصی تر شد. این رشته در حال حاضر فاقد گرایش می باشد ولی امکان دارد که در آینده ای نزدیک به لحاظ تخصصی شدن مباحث آن دارای گرایش شود.
    جمع تعداد واحدهای درسی این رشته 32 واحد بوده و 4 واحد از آن مربوط به پایان نامه می باشد.تمامی درسهای این گرایش 2 واحدی است. درسهای این رشته شامل تئوریهای مدیریت پیشرفته، روش تحقیق، بازارهای پولی و مالی ، اقتصاد مدیریت ، بررسی موارد خاص ، مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته 1 و2 ، ریاضیات مالی ، تجزیه و تحلیل صورتهای مالی ، سازمانهای پولی ، مالی ، سمینار در مدیریت مالی ، مدیریت مالی پیشرفته ، و تحقیق در عملیات و غیره می باشد.
    فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت مالی می توانند در حوزه های مختلفی همچون سرمایه گذاری و بانکداری و بیمه و مدیریت ریسک و مهندسی مالی ( ارائه روش های نوین مالی ) تامین مالی و اعتباری و ... همچنین پستهای مرتبط سازمانی از جمله معاونت مالی (در مفهوم جدید) و معاونت سرمایه گذاری و تامین مالی اعتبارات مالی در بانکها و ارزیابی اقتصادی پروژه ها وشرکت های سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار و غیره مشغول به کار شوند. این رشته در حال حاضر دارای آینده شغلی بسیار مناسبی می باشد. امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا وجود دارد.
    توجه:رشته مدیریت مالی با رشته مدیریت بازرگانی – گرایش مالی متفاوت بوده و بسیار تخصصی تر می باشد . در رشته مدیریت بازرگانی – گرایش مالی عمده دروس عمومی بوده و تنها 8 واحد درس تخصصی مربوط به گرایش مدیریت مالی وجود دارد ، اما در رشته مدیریت مالی عمده دروس به صورت تخصصی بر مبحث مدیریت مالی متمرکز می شود.


    مدیریت کارآفرینی

    مدیریت کارافرینی عبارت است از مجموعه ای از نظریه ها ، فنون و روشهای هدایت اثر بخش فعالیت های کارآفرینی. هدف از اجرای دوره کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز مدیریت فعالیت ها کارآفرینی در بخش خصوصی دولت و بخش عمومی می باشد.
    این رشته دارای 18 واحد درس اصلی به این شرح می باشد: تئوری مدیریت پیشرفته، مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، تئوری های مدیریت کارآفرینی، روش تحقیق در کارآفرینی، الگوهای تصمیم گیری کارآفرینان، طراحی و تدوین طرح کسب و کار، کار آفرینی در بستر فناوری اطلاعات، تحلیل محیط کسب و کار در ایران، و مدیریت استراتژیک کارآفرینی.
    دروس تخصصی نیز با توجه به گرایش مورد نظر تعریف می شود.
    گرایش سازمانی : مدیریت کیفیت، فناوری اطلاعات و کارآفرینی سازمانی، مدیریت نوآوری و تکنولوژی سازمانی ، مدیریت کارآفرینی سازمانی و مدیریت کسب و کارهای بین المللی.
    گرایش کسب و کار جدید: استقرار کسب و کار ، تشخیص فرصت ها ، توسعه محصول جدید، مدیریت تامین  وعملیات و مدیریت کسب و کارها کوچک.
    گرایش بخش عمومی : کارآفرینی اجتماعی، کارآفرینی دانشگاهی ، سیاست گذاری توسعه کارآفرینی ، طرح ریزی کارآفرینانه توسعه ملی ، منطقه ای و محلی و سمینار در کارآفرینی.
    شرکت کنندگان در این دوره بهتر است دارای تجربه کار عملی در یکی از بخشهای خصوصی ، عمومی و دولتی باشند. دانش آموختگان رشته کارآفرینی بعنوان مدرس ، مدیران موسسات ، پژوهشگران و متخصصین مدیریت کارآفرینی به دانش و مهارت و نگرش کارآفرینی وارد عرصه هاهی اقتصادی – اجتماعی کشور شده و به تسریع روند توسعه پایدار ملی کمک می نمایند.
    بطور کلی فارغ التحصیلان این رشته قادر به اداره شرکت ها ی پویا – در سطوح ارشد و میانی و حتی عملیاتی – خواهند بود.


    گرایش های مختلف این رشته عبارت است از :

    1. گرایش بخش عمومی

    این گرایش به بحث برنامه ریزیهای کلان و استراتژیک در سطح مالی و دانشگاهی جهت توسعه کارآفرینی می پردازد.
    هدف از ایجاد این گرایش تربیت افرادی است که بتوانند با تدوین سیاستهایی به توسه و ترویج فرهنگ کارآفرینی در سطح جامعه بپردازند و به توسعه محلی  ، ملی و منطقه ای کمک کنند. دانشجویان این رشته ، دانش تخصصی مورد نیاز را باگذراندن دروس کارآفرین دانشگاهی ، سیاست گذاری توسعه کارآفرینی، طرح ریزی کارآفرینانه توسعه ملی ، منطقه ای و محلی  و کار افرینی اجتماعی کسب می کنند . دانش اموختگان این رشته با حضور در عرصه های سیاست گذاری و تصمیم گیری در سازمان های دولتی ، عمومی و سازمان های غیردولتی (NGO) در توسعه ملی و بخش کار آفرینی و همچنین هدایت کارآفرینی سازمانهای دولتی و عمومی نقش موثری ایفا میکنند.
    با توجه به مباحث کلان ، این گرایش بخصوص به داوطلبان باسابقه  مدیریت دولتی یا فارغ التحصیلان رشته های مدیریت یا علوم اجتماعی در مقطع کارشناسی توصیه می شود.


    2. گرایش کسب و کار جدید

    هدف از اجرای این گرایش تربیت کار آفرینان برای راه اندازی و مدیریت کسب و کارکوچک ، ارائه مشاوره و انجام خدمات تخصصی به کارآفرینان و تدریس مهارت های کار آفرینی در موسسات مشاوره و آموزش کارآفرینی است. عارضه یابی و ارائه راهی برای حل آن به مدیران و مالکان کسب و کار های کوچک از دیگر وظایفی است که از فارغ التحصیلان این بخش انتظار میرود. دانشجویانی که در این بخش تحصیل می کنند با گذراندن دروس تخصصی استقرار کسب و کار ، تشخیص فرصت ها ، توسعه محصول جدید و مدیریت کسب و کار ، دانش لازم را برای راه اندازی کسب و کار پیدا می کنند و باگذراندن  واحد کارآموزی مهارت لازم را در محیط واقعی کسب می کنند.
    این گرایش بخصوص به افرادی که روحیه کارآفرینی و خوداشتغالی دارند توسعه می شود.


    3. گرایش سازمانی

    هدف از اجرای این رشته تربیت کارآفرینان و افرادی است که بتوانند فعالیت ها کارآفرینی سازمان ها و شرکت ها را هدایت نمایند. دانشجویان این گرایش دانش مورد نیاز برای ورود به عرصه کارآفرینیدر سازمانها را با گذراندن دروس فناوری اطلاعات  و کار آفرینی سازمانی، مدیریت نوآوری و تکنولوژی سازمانی ، مدیریت کارآفرینی سازمانی و مدیریت کسب و کارهای بین المللی کسب می کنند و مهارت لازم را با تجربه عملی کسب شده تحت عنوان کار آموزی پیدا می کنند.
    این گرایش به نوآوری در شرکت ها و سازمانهای در حال فعالیت می پردازد و ابزارهای لازم برای بین المللی شدن این سازمانها را از طریق توجه به کارافرینی ، نوآوری ، کیفیت و فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار میدهد. این گرایش به افرادی که سابقه کار در سازمانها و شرکتها دولتی و خصوصی را داشته اند توصیه می شود.


    4. گرایش آموزش و ترویج کارآفرینی

    هدف از ایجاد این گرایش تربیت مدیران و کارشناسان و پژوهشگران کارآفرینی خبره برای فعالیت در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی است. متخصصان این حوزه با گذراندن دروس تربیت مربیان کارآفرینی فعالیت خود را در حوزه آموزش عالی آغاز می کنند. این افراد با گذراندن در س عملی کاآموزی مهارت لازم را کسب می کنند. فارغ التحصیلان این گرایش همچنین می توانند به تدریس مباحث کار آفرینی در دوره های آموزش کارآفرینی و مهارت کسب کار و همچنین تحقیقات در حوزه کارآفرینی بپردازند.


    5. گرایش فناوری

    هدف از ایجاد این گرایش تربیت کارآفرینان و مدیرانی است که با برنامه ریزی در حوزه های مرتبط با فناوری و مدیریت سازمانهای مبتنی بر فناوری و برخورداری از شناخت کامل از برنامه ریزی استراتژیک در جامعه به فعالیت بپردازند. دانشجویان این گرایش مهارت های تخصصی خود را با گذراندن دروس کارآفرینی در فناوری های نوین مدیریت تحقیق و توسعه ، بهره برداری از فرصت ها علم و فناوری و طراحی محصول کسب می کنند و باگذراندن درس کارآموزی مهارت عملی خود را ارتقا می بخشند.
    این گرایش بخصوص به فارغ التحصیلان رشته های فنی و همچنین مدیریت فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی توصیه می شود.










راهنمای نصب

راهنمای نصب:


راهنمای دانلود: در صورت مشکل داشتن لینک دانلود لطفاً از طریق پشتیبانی و یا از قسمت نظرات پایین همین صفحه اطلاع دهید تا لینک بررسی شود. با نرم افزار مدیریت دانلود ( اینترنت دانلود منیجر ) دانلود نمایید.

مشخصات

فرمت :

زبان :

تعداد صفحه :

اندروید مورد نیاز :

نویسنده : زینال
تاریخ ارسال این مطلب : 1392/08/12
عنوان این مطلب : گرایشهای مدیریت
دسته : تحقیق،جزوه،پروژه »
آدرس کوتاه این مطلب : www.zeynal.ir/1534.html

نظرات شما

نظر شما
نام شما:
ایمیل:
وبسايت:
کد تایید:
نظر خود را در کادر زیر بنویسید

پسورد تمامی فایلهای فشرده شده www.zeynal.ir می باشد.

دانلود Hamrah site zeynal v5.3 - نرم افزار همراه سایت زینال


  • http://zeynal.ir/uploads/z/zeynal/375276.jpg


    برنامه همراه سایت زینال در نسخه اندروید منتشر شد. شما کاربران با نصب این برنامه در گوشی اندروید خود ، میتوانید به راحتی از سایت بازدید کرده و از به روزرسانی آن آگاه شوید. با نصب این برنامه در گوشی موبایل یا تبلت ، در هر جا که باشید میتوانید از سایت بازدید نموده و از مطالب آن استفاده کنید.