دست از راحت طلبی برداريد. فقط زماني پيشرفت خواهی کرد که با سختيها و مشکلات مقابله کنيد
کاربر گرامی ، لطفا با یکی از مرورگرهای زیر از سایت بازدید کنید تا بهتر بتوانید از تمامی مطالب استفاده نمایید

دانستنیهایی درباره نمک

  • دسته: دانستنیهای گوناگون »


    http://www.samenblog.com/uploads/z/zeynal/166936.jpg





    نمک در همه غذاهای ما دیده می شود. غذاهای آماده، فست فودها و تنقلاتی که مصرف میکنیم، همه حاوی مقادیر زیادی نمک در خود هستند؛ و نمک یکی از منابع اصلی سدیم تخمین زده می شود که هر فرد روزانه نزدیک به 3500 میلی گرم سدیم مصرف میکند. البته گفته میشود اگر شما در معرض بیماریهای قبلی و فشار خون هستید، بهتر است این میزان را به 1500 تا 2300 میلی گرم در روز کاهش دهید. اما برای این کار قدم نخست افزایش آگاهیها و فراموش کردن برخی تصورات غلط در خصوص نمک است.


    بدن به نمک کمتری نسبت به آنچه تصور می کنید نیازمند است.

    هر چند که مصرف نمک کافی برای دریافت سدیم در بدن ساده به نظر می رسد، اما این یعنی چه میزان نمک؟ دکتر آلیسون مَسی، متخصص تغذیه در مرکز پزشکی مرسی در بالتیمور می گوید: یک قاشق چایخوری نمک حاوص 2300 میلی گرم سدیم است.
    با توجه به این نکته به توصیه دکتر آلیسون افراد بالای 51 سال که به دیابت ، فشار خون یا بیماریهای کلیوی مزمن دچارند بهتر است به منظور کم کردن خطرات ناشی از مصرف نمک اضافه میزان مصرف روزانه خود را به نصف قاشق چایخوری و حتی کمتر از آن کاهش دهند.


    نمک همه جا در کمین است.

    میزان سدیم مصرفی در طول روز بیش از چیزی است که تصور می کنید. دکتر آلیسون در این باره می گوید: با بررسی مواد غذایی مصرفی بیماران مختلف متوجه وجود منابع آشکار سدیم در آنها شدیم. مواد غذایی منجمد ، غذاهای میان وعده ، گوشت ، سوپ کنسرو شده و پنیر ، تنها برخی از این غذاها هستند که در خود سدیم اضافه دارند.
    برای مثال در نصف فنجان سس ماکارونی نزدیک به 900 میلی گرم سدیم وجود دارد. همچنین برخی چاشنیها مانند سس گوجه فرنگی ، حاوی 190 میلی گرم سدیم در هر قاشق غذاخوری هستند. پس اگر در طول روز چنین موادی را به میزان زیاد مصرف میکنید بهتر است حداقل در مصرف نمک خالص وسواس بیشتری به خرج دهید.


    نمک یکی از عوامل اصلی مشکلات قلبی است.

    اغلب مردم از تاثیر سدیم بر افزایش میزان فشار خون آگاهند. اما یک رژیم غذایی با میزان زیاد نمک در غذاها میتواند منجر به تشدید مشکل و خطرات بعدی شود. به گفته دکتر رانیا باتاینه کارشناس تغذیه ، یک رژیم پُر از سدیم میتواند منجر به از دست دادن بیشتر آب توسط کلیه ها شود و این مساله افزایش پمپاژ خون را توسط قلب منجر شده و بدین ترتیب فشاری که به قلب می آید لحظه به لحظه بیشتر می شود. چنانچه خود شما یا برخی از افراد خانوادتان سابقه مشکلات قلبی داشته اند، بهتر است در مصرف نمک محتاط تر عمل کنید.


    نمک میتواند به سیستم عصبی آسیب برساند.

    مقدار کافی سدیم برای سلامت سیستم عصبی ضروری است. دکتر رانیا نقش سدیم را در عملکرد صحیح سیستم عصبی حیاتی میداند. ارسال اطلاعات از مغز به سایر اندامها وابسته به سدیم است و میزان متعادل سدیم و پتاسیم در بدن ضروری است. اما سدیم اضافی میتواند منجر به اختلال در عملکرد سیستم عصبی شود. وجود سدیم بیش از حد در بدن میتواند برای سیستم اعصاب خطرات جدی به همراه داشته باشد.
    نتایج مطالعات انجام شده بر روی دوازده هزار فرد بزرگسال نشان داده است که میزان متعادل سدیم و پتاسیم در بدن میتواند خطر ابتلا به برخی بیماریها را کاهش دهد و کاهش مصرف برخی مواد غنی از سدیم ، کاهش میزان نمک مصرفی و همچنین مصرف سبزیجات تازه می تواند میزان سدیم را در بدن به حد تعادل برساند.


    نمک دریایی ، جایگزینی سالم نیست.

    شاید اکثریت افراد تصور کنند که نمک دریایی به خاطر سدیم کمتر برای سلامتی مفیدتر است. اما به گفته دکتر بایتانه، واقعیت این است که ترکیب شیمیایی نمک طعام و نمک دریایی یکسان است. هر دو نمک حاوی مقدار مشخصی سدیم هستند و در هر قاشق چایخوری از هر کدام مقدار مساوی از سدیم (2300 میلی گرم) یافت می شود.
    اما تفاوت اصلی در نحوه تولید این دو نوع نمک است. دکتر بایتانه توضیح میدهد که نمک دریایی از آبهای شور دریا استخراج می شود. آب را تبخیر کرده و نمک را برداشت میکنند. این درحالی است که نمک طعام اغلب از استخراج و تصفیه منابع زیرزمینی نمک به دست می آید.


    خود را به غذاهای کم نمک عادت دهید.

    اضافه کردن طعم دهنده های طبیعی که جایگزینهای خوبی برای نمک هستند راهی آسان برای کاهش مصرف نمک است. دکتر پاملا شنفلد، متخصص تغذیه می گوید بسیاری از گیاهان سالم مانند رُزماری، آویشن، فلفل سیاه و پونه کوهی دارای میزان فوق العاده ای آنتی اکسیدان و البته خواص مفید بسیار هستند که جایگزینهایی مناسب برای نمک به حساب می آیند.


    به هنگام خرید نمک جانب احتیاط را رعایت کنید.

    دکتر هلی هرینگتون متخصص تغذیه از شیکاگو، در خصوص خرید و مصرف نمکهایی که تحت عنوان نمک سالم و دارای آنتی اکسیدان و ویتامینهای اضافی، در مراکز فروش عرضه می شوند هشدار داده و توصیه می کند به جای مصرف نمکهایی که دارای این عناوین تبلیغاتی هستند بهتر است با تغییر عادات غذایی و استفاده از چاشنیهای جایگزین نمک به طعم بهتر غذاها و البته سلامتی خود کمک کنید.










راهنمای نصب

راهنمای نصب:


راهنمای دانلود: در صورت مشکل داشتن لینک دانلود لطفاً از طریق پشتیبانی و یا از قسمت نظرات پایین همین صفحه اطلاع دهید تا لینک بررسی شود. با نرم افزار مدیریت دانلود ( اینترنت دانلود منیجر ) دانلود نمایید.

مشخصات

فرمت :

زبان :

تعداد صفحه :

اندروید مورد نیاز :

نویسنده : زینال
تاریخ ارسال این مطلب : 1392/08/21
عنوان این مطلب : دانستنیهایی درباره نمک
دسته : دانستنیهای گوناگون »
آدرس کوتاه این مطلب : www.zeynal.ir/1564.html

نظرات شما

نظر شما
نام شما:
ایمیل:
وبسايت:
کد تایید:
نظر خود را در کادر زیر بنویسید

پسورد تمامی فایلهای فشرده شده www.zeynal.ir می باشد.

دانلود Hamrah site zeynal v5.3 - نرم افزار همراه سایت زینال


  • http://zeynal.ir/uploads/z/zeynal/375276.jpg


    برنامه همراه سایت زینال در نسخه اندروید منتشر شد. شما کاربران با نصب این برنامه در گوشی اندروید خود ، میتوانید به راحتی از سایت بازدید کرده و از به روزرسانی آن آگاه شوید. با نصب این برنامه در گوشی موبایل یا تبلت ، در هر جا که باشید میتوانید از سایت بازدید نموده و از مطالب آن استفاده کنید.