دست از راحت طلبی برداريد. فقط زماني پيشرفت خواهی کرد که با سختيها و مشکلات مقابله کنيد
کاربر گرامی ، لطفا با یکی از مرورگرهای زیر از سایت بازدید کنید تا بهتر بتوانید از تمامی مطالب استفاده نمایید

دانستنی و درمانهای گرمازدگی

  • دسته: مهارتهای زندگی »


    http://zeynal.ir/uploads/z/zeynal/195787.jpg



    گرمازدگی یک بیماری است که به گرما مربوط میشود و زمانی رخ میدهد که شما برای چندین روز در معرض حرارت بالا قرار داشته باشید و بدن شما آب خود را از دست داده باشد.


    دو نوع گرمازدگی وجود دارد:

    1- کمبود آب: علائم عبارتند از تشنگی بیش از حد ، ضعف ، سردرد و از دست دادن هوشیاری.
    2- کمبود نمک: علائم شامل تهوع و استفراغ، گرفتگی عضلانی مکرر و سرگیجه.

    اگرچه گرمازدگی به اندازه غش کردن به علت گرما (heat stroke) جدی نیست، اما بدون انجام اقدامات مراقبتی مناسب ، گرمازدگی پیشرفت کرده و به غش کردن به علت گرما تبدیل میشود که میتواند به مغز و سایر اندامهای حرارتی بدن آسیب برساند و حتی منجر به مرگ شود.


    علائم گرمازدگی چه چیزهایی هستند؟

    شایعترین علائم گرمازدگی عبارتند از:

    گیجی
    ادرار تیره که نشانه ای از کم آبی بدن است.
    سر گیجه
    غش کردن
    خستگی
    سردرد
    گرفتگی عضله
    تهوع
    رنگ پریدگی
    تعریق شدید
    ضربان قلب سریع


    درمان گرمازدگی چگونه است؟

    اگر شما در خود و یا در یکی از اطرافیان خود علائم گرمازدگی را مشاهده کردید حتما به سرعت از محیط گرم فاصله بگیرید و ترجیحا در اتاقی با تهویه مطبوع مناسب استراحت کنید. اگر به محیط سر پوشیده دسترسی ندارید سعی کنید یک مکان خنک و سایه را پیدا کنید و در آنجا استراحت کنید.


    توصیه های دیگر ما به شما عبارتند از:

    به مقدار کافی مایعات بنوشید ( از نوشیدن کافئین و الکل بپرهیزید )
    لباسهای تنگ و غیرضروری را در بیاورید.
    یک دوش آب خنک بگیرید. نشستن در وان حمام با آب خنک نیز میتواند به شما کمک کند.
    از امکانات خنک کننده مانند کولرها و پنکه ها استفاده کنید.

    اگر این اقدامات را انجام دادید و بعد از 30 دقیقه نتیجه ای حاصل نشد ، به مراکز درمانی مراجعه کنید. عدم درمان گرمازدگی میتواند به غش کردن به علت گرما منجر شود.

    بعد از بهبود گرمازدگی شما ، احتمالا به مدت یک هفته نسبت به گرما حساسیت بیشتری خواهید داشت. لذا بهتر است تا زمانی که دکتر به شما اجازه فعالیت بیشتر نداده است، از آب و هوای گرم و ورزش بپرهیزید.


    عوامل خطرزا برای گرمازدگی چه چیزهایی هستند؟

    گرمازدگی تا حد خیلی زیادی با شاخص حرارت بستگی دارد. شاخص حرارت نمایه ای است که میزان گرمای احساس شده توسط شما زمانی که عوامل رطوبت و حرارت با هم ترکیب میشوند را نشان میدهد. رطوبت نسبی بالای 60 درصد باعث کاهش تعریق شده و مانع قابلیت خنک کنندگی بدن میشود. با افزایش شاخص حرارت به بالای 90 درجه، خطر ابتلا به گرمازدگی به میزان چشمگیری افزایش می یابد. لذا بسیار مهم است که شما به میزان شاخص حرارت اعلام شده توسط توسط رسانه های جمعی دقت کنید و به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب میتواند میزان این شاخص را بیشتر نیز بکند.

    اگر شما در یک منطقه شهری زندگی میکنید، با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دمای بالا و به ویژه در شرایطی که شرایط راکد جوی و کیفیت هوا وجود داشته باشد، خطر ابتلای شما به گرمازدگی بیشتر میشود.


    دیگر عوامل خطری که میتوانند احتمال ابتلا به گرمازدگی را بالا ببرند عبارتند از:

    سن: کودکان و نوزادان زیر 4 سال و سالمندان بالای 65 سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به گرمازدگی هستند.
    برخی از بیماریها: بیماریهای مربوط به قلب ، ریه و کلیه ، چاقی و یا لاغری ، فشار خون بالا ، دیابت و بیماریهای روانی ، اعتیاد به الکل ، آفتاب سوختگی و هر بیماری دیگری که باعث تب شود.
    داروها: برخی از این داروها عبارتند از دیورتیکها ، آرام بخشها ، محرکها ، برخی از داروهای قلب و فشار خون و برخی از داروهای بیماریهای روانی.

    در مورد شرایط بالا حتما با پزشکتان مشورت کنید.


    پیشگیری از گرمازدگی چگونه است؟

    هنگامی که شاخص حرارت بالا است، بهتر است خانه بمانید و از سیستمهای تهویه مطبوع استفاده کنید. اگر مجبور هستید که از خانه بیرون بروید، میتوانید برای پیشگیری از گرمازدگی کارهای زیر را انجام دهید:

    لباسهای سبک ، کم ، با رنگ روشن و گشاد بپوشید و از کلاه های لبه دار استفاده کنید.
    از کرمهای ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید.

    مایعات بنوشید: برای جلوگیری از کاهش آب بدن ، حتما حداقل 8 لیوان آب یا سایر مایعات مانند آب میوه بنوشید. از آنجا که گرمازدگی باعث کاهش نمک بدن نیز میشود استفاده از نوشیدنیهای ورزشی حاوی الکترولیت ها نیز میتواند بسیار مفید باشد.
    اقدامات احتیاطی اضافی را قبل از ورزش و خارج شدن از منزل انجام دهید. دو ساعت قبل از ورزش کردن 24 اونس آب بنوشید و قبل از ورزش نیز 8 اونس آب و یا نوشیدنیهای ورزشی بنوشید. در هنگام ورزش نیز هر 20 دقیقه (حتی اگر احساس تشنگی نمیکنید) باید 8 اونس آب بنوشید.
    از نوشیدن مایعات حاوی کافئین و یا الکل اجتناب کنید. اگر شما به صرع ، بیماریهای قلب ، کلیه و یا کبدی مبتلا هستید و یا با محدودیت مصرف مایعات به علل پزشکی مواجه هستید و یا اینکه یک مشکل احتباس مایعات دارید با پزشکتان در این مورد مشورت کنید.









راهنمای نصب

راهنمای نصب:


راهنمای دانلود: در صورت مشکل داشتن لینک دانلود لطفاً از طریق پشتیبانی و یا از قسمت نظرات پایین همین صفحه اطلاع دهید تا لینک بررسی شود. با نرم افزار مدیریت دانلود ( اینترنت دانلود منیجر ) دانلود نمایید.

مشخصات

فرمت :

زبان :

تعداد صفحه :

اندروید مورد نیاز :

نویسنده : زینال
تاریخ ارسال این مطلب : 1393/05/27
عنوان این مطلب : دانستنی و درمانهای گرمازدگی
دسته : مهارتهای زندگی »
آدرس کوتاه این مطلب : www.zeynal.ir/2544.html

نظرات شما

نظر شما
نام شما:
ایمیل:
وبسايت:
کد تایید:
نظر خود را در کادر زیر بنویسید

پسورد تمامی فایلهای فشرده شده www.zeynal.ir می باشد.

دانلود Hamrah site zeynal v5.3 - نرم افزار همراه سایت زینال


  • http://zeynal.ir/uploads/z/zeynal/375276.jpg


    برنامه همراه سایت زینال در نسخه اندروید منتشر شد. شما کاربران با نصب این برنامه در گوشی اندروید خود ، میتوانید به راحتی از سایت بازدید کرده و از به روزرسانی آن آگاه شوید. با نصب این برنامه در گوشی موبایل یا تبلت ، در هر جا که باشید میتوانید از سایت بازدید نموده و از مطالب آن استفاده کنید.