https://www.zeynal.ir/imagemataleb/Blue-banana-1.jpg

 

 

موز آبی با طعم وانیل

ارتفاع درخت موز آبی به 6 متر میرسد، نرم تر از موزهای زرد است و 15 تا 24 ماه پس از کاشت، گل می دهد و پس از 115 تا 150 روز نیز میوه هایش قابل چیدن هستند و میتوان به شکلهای مختلف از آن استفاده کرد؛ مثلا میتوان تازه آن را مصرف کرد و یا با شیر، ماست و یا آبمیوه های دیگر آن را خورد.

در حال حاضر این نوع عجیب از میوه موز وجود دارد و یکی از خوش طعم ترین انواع موز به شمار می رود و نام های مختلفی روی آن گذاشته اند از جمله: بلو جاوا، موز بستنی و یا موز هاوایی.

این میوه در جنوب شرقی آسیا ، در هاوایی و بسیاری از مناطق ایالات متحده آمریکا می روید. این نوع کمتر دیده شده از موز، وقتی کال و نرسیده است، پوستی آبی رنگ دارد و برخلاف بسیاری از میوه های استوایی در سرمای شدید تحمل بالایی دارد و بوی متمایزی همچون بوی وانیل از آن به مشام می رسد. به آن موز هاوایی نیز می گویند چرا که جزایر هاوایی به کاشت این نوع از موز شهرت دارد.

موز آبی مقادیر زیادی فیبر دارد. آنتی اکسیدان های موجود در آن باعث تقویت سیستم بدنی می شود و سرشار از ویتامین B6 و C و موادی همچون پتاسیم ، منیزیم و پروتئین است.

 

فواید دارویی و درمانی موز آبی

 

1- لاغری و کاهش وزن
موز آبی جاوا کالری کمی دارد و مقادیر بالای فیبر موجود در آن با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

مطالعات نشان می دهد که افزایش مصرف غذا های پر فیبر باعث کنترل وزن می شوند.

2- معده و دستگاه گوارش
مقادیر بالای فیبر موجود در موز های آبی جاوا به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و برخی بیماری ها مانند بواسیر، زخم معده و بیماری رفلاکس معده (GERD) را درمان می کند.

3- منبع غنی آنتی اکسیدان ها
موز آبی جاوا حاوی مقادیر بسیار بالای آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت و برخی از سرطان ها را کاهش می دهند.

4- تقویت روحیه
موز های آبی جاوا منبع غنی ویتامین B6 هستند که باعث افزایش تولید سروتونین در بدن شده و به تقویت روحیه و پیشگیری و درمان افسردگی کمک می کند.

5- سلامت قلب
موز آبی یا بلو جاوا حاوی مقادیر بالای پتاسیم است که با کاهش فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را از بین می برد.

 

عوارض و مضرات موز آبی

 

قند خون و دیابت
موز آبی حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات است که می تواند باعث افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود.

آلرژی و حساسیت
موز آبی جاوا ممکن است در افرادی که به لاتکس حساس هستند، باعث آلرژی و حساسیت شود.

 

طریقه مصرف موز آبی

موز آبی جاوا یک جایگزین عالی برای بستنی محسوب می شود.

موز آبی را به دلیل طعم منحصر به فردی که دارد به صورت خام و پخته شده برای تهیه انواع اسموتی ها و دسر ها مانند نان موز، پنکیک، کلوچه و کوکی استفاده می کنند.

 

ارزش غذایی موز آبی (یک عدد متوسط)

کالری : 105
چربی : 0.5 گرم
کربوهیدرات : 27 گرم
پروتئین : 1.5 گرم
فیبر : 3 گرم